Никольский С.А. —
Сотворение памяти. О стихах Владимира Маяковского, поэта с широко закрытыми глазами
// Философия и культура. – 2016. – № 9.
– С. 1356 - 1364.
DOI: 10.7256/2454-0757.2016.9.19774
Читать статью
Аннотация: Предметом исследования является память в качестве части общественного сознания. В статье ее формирование рассматривается на примере творчества Владимира Маяковского – одного из лучших поэтов советской эпохи. Ставятся вопросы: насколько полно в формируемых им поэтических представлениях и образах объективно отражается историческая реальность - общественные явления и события? Ведь в немалой степени по его произведениям позднейшие поколения судят о революции, прочитывают в стихах его оценки происходящего и формируют свои собственные.
Используются методы исторического, философского, эстетического, литературоведческого и культурологического анализа, содержательного сравнения и свободной критической интерпретации Основным выводом проведенного исследования является следующий: темы, конкретные сюжеты и создаваемые образы поэта в лучшем случае возникали на основе лозунгов и обещаний, сопровождавших революционный Октябрь. Последующая практика большевистских преобразований была от них не только далека, но иногда и прямо противоположна. Однако поэт предпочитал ее либо не видеть, либо – не замечать, прожив жизнь с широко закрытыми глазами.
Abstract: The subject of this research is the memory as a part of public consciousness. The article examines its formations on the example of the works of one of the most renowned poets of the Soviet era Vladimir Mayakovsky. The author raises the question, how objectively does the poet reflect the historical reality, social phenomena, and events in his poetic ideas? We must acknowledge that the latest generations often base their perception about the revolution on his oeuvres and assessment of the events, and thus form their own. The main conclusion of the conducted research consists in the following: the topics, precise storylines, and created images in Mayakovsky’ poetry in best case scenario have emerged based on the slogans and promises, which accompanied the revolutionary October. The further practice of the Bolshevik reformations was far from the, and at times antithetical. However, the poet preferred not noticing it, having lived his life with wide shut.
Никольский С.А. —
От «Незнакомки» до «Христа». Звучание Александра Блока в отечественной литературе
// Философия и культура. – 2015. – № 9.
– С. 1393 - 1399.
DOI: 10.7256/2454-0757.2015.9.15713
Читать статью
Аннотация: По мысли Г.П. Федотова, поэт, наряду с философом и историком, выполняет «проясняющую и опознающую работу» и «нередко оказывается предвестником» надвигающихся перемен. В какой мере эта мысль заслуживает серьёзного отношения? Ведь признать за поэтом роль медиума явно не научно. Но, с другой стороны, среди литературных гениев есть в полном смысле слова провидцы. Вспомним хотя бы написанное в 1830 году «Предсказание» Лермонтова о «чёрном годе» России, когда «царей корона упадет». Предметом исследования в статье определяется поэтическое творчество Александра Блока в его содержательном и «провидческом потенциале». Методом анализа избрана установка Сергия Булгакова, согласно которой у читателя есть возможность строить собственную интерпретацию произведения посредством «суммирования мыслей и впечатлений, этими произведениями вызываемыми», равно как и концепт М.М. Бахтина, согласно которому, при восприятии поэтического произведения внимающий усваивает себе его «ритм, интонацию, артикуляционное напряжение, внутреннюю жестикуляцию» и, тем самым, начинает «мыслить и жить культурой». Новизна и вывод статьи состоит в том, что для всестороннего целостного анализа поэтического творчества А. Блока, которому, по его свидетельству, запечатлённое в стихах будущее давало о себе знать музыкой, требуется междисциплинарное исследование, которое бы осуществили литературоведы, поэты и специалисты в области музыкального творчества.
Abstract: It is Georgy Fedotov's idea that just like a philosopher and historian, a poet performs educating and identifying functions and often appears to be a messenger of approaching changes. To what degree does this statement deserve to be treated seriously? It would be obviously unscientific to admit that a poet can play a role of a medium. On the other hand, many literary geniuses have been prophets. A good example is Lermontov and his poem 'Prophecy' written in 1830 when Lermontov spoke of a 'dreadful year of Russia' when 'the crown of Russia shall fall'. The subject of the present research article is Alexander Blok's poetic heritage, its conceptual and prophetic potentials. The method of analysis is Sergey Bulgakov's statement that a teacher can create his own interpretation of a poem through 'summarizing thoughts and impressions thereof' as well as Mikhail Bakhtin's idea that a person who perceives a poetical work also perceives its 'rhythm, intonation, articulatory tension, and internal gestures' and, thus, starts to 'think and live according to culture'. The novelty of the article (and the main conclusion) is that the author emphasizes the need for interdisciplinary research in the integrated analysis of Alexander Blok's poetical writing who, as he said himself, felt the future in the music of his poems. According to the author, such analysis could have been made by literary critics, poets and experts in musical creativity.
Никольский С.А. —
Lev Tolstoy: a Russian view of the world and man in it
// SENTENTIA. European Journal of Humanities and Social Sciences. – 2014. – № 1.
– С. 9 - 24.
DOI: 10.7256/1339-3057.2014.1.10611
Читать статью
Аннотация: The subject of the article is to analyze the anthropological theme in the works of Russian writer Lev Tolstoy and give a characteristic of the Russian view of the world. Lev Tolstoy’s works give a researcher a unique opportunity to have an idea about Russian worldview. An artist of genius, tireless worker and searcher for the meaning of life, the count-mouzhik left to future generations innumerable richness of observations, thoughts, artistic topics and images. Due to their depth and versatility they have long become and continue to be a subject of philosophical analysis.
The article discusses a number of important meanings and values of Russian worldview that Tolstoy examined. First of all, in is the meaning (to be more precise – search for the meaning) of that which crowns human life. The theme of death and Russian people attitude to it was studied by the writer throughout his whole creative life.
The author uses the method of hermeneutic analysis of the Russian writer’s texts. Secular and theological thought referring to evaluation of the fear of death has been compared. The article’s novelty is in looking for that which can oppose death. Having discovered for himself that the fear of death can be overcome through love as the fullest manifestation of God, Tolstoy turned to its analysis and then to consideration of the other side of this human feeling, devoting a number of great philosophical and artistic works to examination of passion. Sin and repentance, crime and punishment in human and social life, moral and legal justice are another worldview component of Tolstoy’s creative work. The thinker’s creative search has not been completed. But the very process is that most valuable heritage that he left to the reflecting descendants.
Никольский С.А. —
Поэт и Власть. Заметки о восприятии Осипом и Надеждой Мандельштам
«времени большевиков»)
// Философия и культура. – 2013. – № 6.
– С. 7 - 7.
DOI: 10.7256/2454-0757.2013.6.8040
Читать статью
Аннотация: Восприятие российского мира после октябрьского переворота, передаваемое стихами Осипа Мандельштама, органично дополняется мемуарной социально-философской прозой жены Поэта. Чем стал для страны Октябрь? Что произошло с народом в результате гражданской войны, "военного коммунизма" и коллективизации? Как изменились за двадцать послеоктябрьских лет и в последующие годы большевистская власть и отечественная интеллигенция, не так давно считавшаяся элитой нации? Ответы на эти и иные подобного рода вопросы составляют существо стихотворных текстов Мандельштама. На них же, беспристрастно и глубоко отвечает та, которую он называл "мое "ты".